Özyeğin Üniversitesi, Çekmeköy Kampüsü Nişantepe Mahallesi Orman Sokak 34794 Çekmeköy İstanbul

Telefon : +90 (216) 564 90 00

Fax : +90 (216) 564 99 99

info@ozyegin.edu.tr

Ahmet Murat
Fiş

Dr. Öğretim Üyesi
İşletme


Doktora

Sabanci University, 2009

Yüksek Lisans

Oklahoma State University, MBA1995

Lisans

Boğaziçi University, Business Administration 1993



Biyografi

Lisans eğitimini 1993 yılında Boğaziçi Üniversitesi İşletme bölümünde tamamlayan Ahmet Murat Fiş, yine işletme alanındaki yüksek lisans derecesini, 1995 senesinde, ABD'deki Oklahoma Eyalet Üniversitesinden almıştır. Öğreniminin bu ilk bölümünün ardından, Sabancı Holding bünyesinde farklı bölümlerde değişik görev ve sorumluluklarda çalışmıştır. Bu sektör deneyiminin ardından 2002 yılında akademik hayat geçiş yapan Dr. Fiş, 2009 yılı
Ocak ayında Sabancı Üniversitesi Yönetim Bilimleri Fakültesi'nden doktor unvanını almaya hak kazanmış ve 2009 yılı Eylül ayında Özyeğin Üniversitesi bünyesine katılmıştır. Halen Dr. Öğretim Üyesi ve Girişimcilik Bölüm Başkanı olarak Özyeğin Üniversitesinde çalışmakta olan Dr. Fiş, Özyeğin Üniversitesi Girişimcilik Bölümü Kurucu Başkanlığı ve Girişimcilik Yüksek Lisans Programı Kurucu Akademik Koordinatörlüğü görevlerini yürütmüştür.
Girişimcilik, kurum içi girişimcilik, kadın girişimciler üzerine odaklanmış olan Dr. Fiş’in ulusal ve uluslararası akademik kongrelerde sunulmuş çalışmaları, yayımlanmış kitap bölümü ve makaleleri vardır. Ders verdiği alanlar araştırma konuları ile paralellik gösteren ve lisans/lisansüstü seviyelerinde girişimcilik dersleri vermekte olan Dr Fiş, aynı zamanda kurum içi girişimcilik ve yenilikçilik üzerine firmalara özel eğitimler vermekte, girişimcilere yönelik iş modeli kurgulama, iş planı hazırlama ve büyümeye geçiş seminerleri sunmakta ve yeni girişimcilere mentorluk vermektedir. 
1999 – 2023 yılları arasında Türkiye Kalite Derneği, KalDer Türkiye Mükemmellik Ödülü  çerçevesinde değerlendiricilik, baş değerlendiricilik ve Kalite Ödül Kurulu üyeliği yapmış olan Fiş, evli ve iki çocuk babasıdır.

Araştırma Alanları

Kurum İçi Girişimcilik, Kadın Girişimciliği


Araştırma

PUBLICATIONS

  • Kim, Shinhye, Melanie Bowen, and Xiaohan Wen (2024), “Retweet to Donate? Cause-Related Marketing in the Era of Social Medialization”, European Journal of Marketing, 58:4, pp. 1407-1441, https://doi.org/10.1108/EJM-06- 2022-0484
  • Wen, Xiaohan and Sinem Atakan (2023), “Are Crowdsourcing Announcements Signals of Customer Orientation? A Comparison of Consumer Responses to Product- versus Communication-related Campaigns”, European Journal of Marketing, 57: 5, pp. 1407-1441; https://doi.org/10.1108/EJM-12-2020- 0910
  • Wen, Xiaohan, Shinhye Kim, and Melanie Bowen (2023), “Doing Good by Sharing Messages: An Investigation of “You Share, We Donate” Campaigns and How They Can Reach Viral Success”, Journal of Business Research, 156: 113510., https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.113510
  • Bowen, Melanie, Xiaohan Wen, and Shinhye Kim (2022), “A Lure or A Turn-off: Social Media Reactions to Business Model Innovation Announcements”, Marketing Letters, https://doi.org/10.1007/s11002-021-09606-3.
  • Kim, Shinhye, Melanie Bowen and Xiaohan Wen (2019), “The Ultimate Cocreation: Leveraging Customers’ Input in Business Model Innovation”, AMS Review, 9(3-4), 339-356. https://doi.org/10.1007/s13162-018-0129-8

JOURNAL SUBMISSIONS

  • Wen, Xiaohan and Melanie Bowen, “From One Emerging Market to Another – Positioning of Chinese B2B Companies in MEA Markets”, 1st-round review, Journal of Marketing Theory and Practice.
  • Bowen, Melanie, Xiaohan Wen, and Shinhye Kim, “Too Ambitious to Succeed? Internationalization Intention and Entreprenuerial Orientation in Project Narratives and Crowdfunding Success”, 1st-round review, International Small Business Journal
  • Wen, Xiaohan and Bochra Idris, “Experiential Learning through Crowdfunding: The Impact of Students Participation as Crowdfunding Backers on Entrepreneurial Intention in Business Education”, 1st-round review, Business Horizons

WORKING PAPERS

  • Wen, Xiaohan, and Sinem Atakan, “Exploring Campaign Design in Creator Economy: The Role of Campaign Novelty in Crowdsourcing Success”, targeting at Strategic Entrepreneurship Journal, Jan. 2025
  • Wen, Xiaohan and Bochra Idris, “Are Entrepreneurs Suffering from FOMO (Fear of Missing Out)? Qualitative Evidence from the Emerging Markets”
  • Wen, Xiaohan and Stefan Wuyts, “No Strings Attached? Crowdfunding Success and New Product Launch Delay”
  • Wen, Xiaohan and Stefan Wuyts, “Information Sharing in Business-to-Business Customer Involvement Projects – Blessing or Curse?”

RESEARCH IN PROGRESS

  • “Understanding Design Thinking from a Marketing Perspective”, in the stage of data collection, with Bowen Melanie, Shinhye Kim, You-cheong Lee, Falk Uebernickel, Danielly DePaula

AWARD AND HONORS

  • Institute for the Study of Business Markets (ISBM) Doctoral Dissertation Award Competition Finalist 2015
  • Institute for the Study of Business Markets (ISBM) Doctoral Consortium Fellow July 2014
  • PDMA-UIC Innovation Doctoral Consortium Fellow July 2014
  • Runner-up in the PDMA Research Proposal Workshop July 2014
  • TUBITAK Fellowship, Ph.D. Program, Turkey National Science Committee 2012-2014
  • Full Scholarship, Ph.D. Program, Koç University 2011 – 2016
  • Bulut, C., Fis, A. M., Aktan, B., and Yilmaz, S. (2008). “Kurumsal Girişimcilik: Kavramsal Yapı Üzerine Bir Tartışma” [Corporate Entrepreneurship: A Discussion of Conceptual Structure], Journal of Yasar University, 3(10), 1389-1416. 114 citations (1 WoS)

B.3. BOOK CHAPTERS

  • Fis, A. M. (2021). “Kurum İçi Girişimcilik Kültürü ve Liderlik: Artık Yeni Şeyler Söylemek Lazım” [Culture and Leadership for Corporate Entrepreneurship: It is time to Say New Things], in A. Candemir and C. Bulut (Eds.), KOBİ, 170-178, Detay Yayıncılık: Ankara. ISBN: 978-6052544006
  • Bulut, C., Fis, A. M., and Halac, D. S. (2015). “The Academy of Culinary Arts - Turkey”, in J. Hayton, C. Salvato and M. J. Manimala (Eds.), Global Entrepreneurship: Case Studies of Entrepreneurial Firms Operating Around the World, 164-176, Routledge: London and New York. “A” ranked publisher according to 2017 WASS-SENSE book publishers ranking list, 1 WoS citationISBN: 978-0-415-70324-6
  • Cetindamar, D. and Fis, A. M. (2007). “Schumpeter’s Twins: Entrepreneur and Intrapreneur”, in E. G. Carayannis and C. Ziemnowicz (Eds.), Re-Discovering Schumpeter: Creative Destruction Evolving into ‘Mode3’, 199-217, Palgrave Macmillan: New York. “B” ranked publisher according to 2017 WASSSENSE book publishers ranking list; 2 WoS citationsISBN: 978-1403942418

B.4. OTHER PUBLICATIONS:

  • Beba, A., Saatçioğlu, K., Fiş, A.M., and Leblebici, B. (2009). “KOBİ'lerde Finansmana Erişim” [Access to Financing in SMEs], Türkonfed, İstanbul. ISBN: 978-9944-0172-2-0.

B.5. RESEARCH IN PROGRESS:

B.5.1. Submitted - Under Review:

B.5.2. Before Submission Phase:

  • ”Women Entrepreneurship in Turkey: Construction of Gender Identities and Practices”, with Ertugal, E. and Gur, F. To be submitted to a Q1 SSCI journal before the end of 03/25
  • “Creating An Entrepreneurial Climate: Potential Collateral Effects on Employee Attitudes”, with Bulut, C. To be submitted to a Q2-Q3 SSCI journal before the end of 07/25
  • “Effects of Essentialism on Entrepreneurial Intentions and Efficacy”, with Ozturkcan, S. To be submitted to a Q2-Q3 SSCI journal before the end of 2025.

B.6. GRANTS:

  • TÜBİTAK 1002Researcher, 2006, “Örgüt Kültürü ile Kurum İçi Girişimcilik İlişkisinde Girişimcilik Oryantasyonun Bir Ara Değişken Olarak Rolü: Bir Kurum İçi Girişimcilik Modelinin Çok Metodlu Analizi” [The Intermediary Role of Entrepreneurial Orientation between Corporate Culture and Corporate Entrepreneurship: A Multi-Method Analysis of a Corporate Entrepreneurship Model Budget: 18.500 TL.

Verilen Dersler

Özyeğin Üniversitesi:
BUS 100: Fundamentals of Business - İşletmenin Temelleri
BUS 102: Entrepreneurship - Girişimcilik
ENTR 404: Capstone Project - Bitirme Projesi
ENTR 421: Entrepreneurship Certificat I: Basics - Girişimcilik Sertifikası I: Temeller
ENTR 421: Entrepreneurship Certificat II: Applied - Girişimcilik Sertifikası II: Uygulama
ENTR 500: Entrepreneurship and Startup World - Girişimcilk ve Yeni Girişimler Dünyası
ENTR 515: Creative Destruction - Yaratıcı Yıkım
MGMT 539: New Business Creation - Yeni İş Geliştirme
MGMT 202: Organizations - Örgütler

Sabancı Üniversitesi:
MGMT 402: Entrepreneurship - Girişimcilik
MGMT 580: Entrepreneurship - Girişimcilik