Özyeğin Üniversitesi, Çekmeköy Kampüsü Nişantepe Mahallesi Orman Sokak 34794 Çekmeköy İstanbul
Telefon : +90 (216) 564 90 00
Fax : +90 (216) 564 99 99
info@ozyegin.edu.tr

Mezuniyet Yükümlülükleri ve Ders İçerikleri
Mezuniyet Yükümlülükleri ve Ders İçerikleri
Mezuniyet Yükümlülükleri ve Ders İçerikleri
Tasarım, Teknoloji ve Toplum Tezli Yüksek Lisans Programı Ders Planı
TASARIM, TEKNOLOJİ ve TOPLUM TEZLİ YÜKSEK LİSANS DERS PLANI | |||||
Birinci Yıl | |||||
Birinci Yarıyıl/Güz | İkinci Yarıyıl/Bahar | ||||
Ders Kodu | Ders Adı | AKTS | Ders Kodu | Ders Adı | AKTS |
DIS 505*
| Akademik Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği
| 7,5 |
| Serbest Seçmeli Ders 3 | 7,5 |
DIS 502* | Bilim ve Teknolojinin Toplumsal Teorisi | 7,5 |
| Serbest Seçmeli Ders 4 | 7,5 |
| Serbest Seçmeli Ders 1 | 7,5 |
| Serbest Seçmeli Ders 5 | 7,5 |
| Serbest Seçmeli Ders 2 | 7,5 |
DIS 591* | Tasarım, Teknoloji ve Toplum Üzerine Seminer |
6,5 |
|
|
| DIS 598 | Yüksek Lisans Tez Önerisi | 1 |
Dönem Toplam AKTS | 30 | Dönem Toplam AKTS | 30 | ||
İkinci Yıl | |||||
Üçüncü Yarıyıl/Güz | Dördüncü Yarıyıl/Bahar | ||||
Ders Kodu | Ders Adı | AKTS | Ders Kodu | Ders Adı | AKTS |
DIS 599 | Yüksek Lisans Tez Çalışması I | 30 | DIS 600 | Yüksek Lisans Tez Çalışması II | 30 |
Dönem Toplam AKTS | 30 | Dönem Toplam AKTS | 30 | ||
Kredi Toplamı 120 AKTS |
*İşaretli dersler zorunludur.
** Sosyal Bilimler Enstitüsü’nce belirlenen mezuniyet koşulları uyarınca 2017-2018 Akademik Yılı Güz Dönemi itibariyle kayıt olan Yüksek Lisans programı öğrencilerine, Anabilim Dalı Başkanlığı tarafından onaylanan en az bir konferansta sunum yapma şartı getirilmiştir.
***Yüksek Lisans Diploma ekinde uzmanlık alanının “Gastronomi ve Tasarım” olarak belirtilebilmesi için, öğrencilerin; Tasarım, Teknoloji ve Toplum Yüksek Lisans (Tezli) Programının zorunlu derslerini,
Ders Kodu | Ders Adı |
DIS 505 | Akademik Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği |
DIS 502 | Bilim ve Teknolojinin Toplumsal Teorisi |
ve Gastronomi ve Tasarım Yüksek Lisans modülünün aşağıdaki zorunlu derslerini,
Ders Kodu | Ders Adı |
DIS 566 | Gıda ve Tüketici Davranışları |
DIS 567 | Yemek Kültürü ve Tarihi |
DIS 568 | Duyusal Analiz ve Gıda Ürünü Geliştirme |
ve iki (2) adet alan seçmeli dersi alarak programı bir (1) adet konferans bildirisi, Tasarım, Teknoloji ve Toplum Üzerine Seminer dersi ve Yüksek Lisans Tez Çalışması ile tamamlamaları gerekmektedir.
****Yüksek Lisans Diploma ekinde uzmanlık alanının “Tasarım: Tarih, Kuram ve Eleştiri” olarak belirtilebilmesi için, öğrecilerin;
Tasarım, Teknoloji ve Toplum Tezli Yüksek Lisans Programının iki (2) adet zorunlu dersine ek olarak aşağıda belirtilen seçmeli ders listesinde yer alan derslerden en az dört (4) adedini ve bir (1) adet alan seçmeli dersini alarak bir (1) adet konferans bildirisi, Tasarım, Teknoloji ve Toplum Üzerine Seminer dersi ve Yüksek Lisans Tez Çalışması ile tamamlamaları gerekmektedir.
Ders Kodu | Ders Adı |
DIS 501 | Toplumsal Bağlamda Tasarım |
DIS 516 | Görme Biçimleri |
DIS 518 | Tasarım Antropolojisi |
DIS 522 | Periferide Tasarımın Ekonomi Politiği |
DIS 551 | Sergileme Kompleksi |
DIS 552 | Maddi Kültürde Nesnelerle Düşünmek |
DIS 558 | Sinema Kuramları |
DIS 559 | Tasarım Tarihinin Eleştirisi |
DIS 560 | Bağımsız Çalışma |
DIS 561 | Tasarımda Özel Konular |
DIS 565 | Zanaat Tarihi |
DIS 567 | Yemek Kültürü ve Tarihi |
DIS 570 | Politik Ekoloji |
DIS 571 | Kültürel Bağlamda Nitel Araştırma |
DIS 574 | Kent Filmlerinde Mekan Kurgusu |
DIS 578 | Tasarım Kültürü |
DIS 579 | Modernite ve Mekansal Tasarım |
DIS 580 | Tarihsel Bakış Açısıyla Zanaat ve Zanaatkarlık |
DIS 581 | Erken Modern Dönemde Teknoloji |
DIS 582 | Eleştiriyi Tasarlamak |
DIS 583 | Çok Kültürlüğünün Kent Kültürüne Etkileri |
DIS 584 | Türkiye’de Modern Görselliğin Oluşumu |
DERS TANIM ve İÇERİKLERİ
Listelenen seçmeli dersler bilgi amaçlıdır. Her dönem başında, öğretim üyelerinin ders yükü ve programın disiplinlerarası yapısı dikkate alınmakta, buna göre anabilim dalının değerlendirmesi ile dersler açılmaktadır.
DIS 501-Toplumsal Bağlamda Tasarım: Ders tasarım kavramı ve mesleğinin toplumsal ve tarihsel bağlamda gelişimi; tasarım etkinliğinin paydaşları; toplumsal yaratıcı bir etkinlik olarak tasarım süreci; tasarımcının rolünün “toplumsal bir aktör” olarak belirlenmesi; tasarım etkinliklerinde yükselen meslekler; kent, sanayi, iletişim, işletme gibi alanlar olmak üzere tasarım etkinliğinin farklı alanlar üzerindeki etkisi; tasarımın tüketim ve sürdürülebilir gelecekler konularındaki rolü; ulusal ve küresel bağlamda tasarım kimliği; tasarım siyaseti; tasarıma ilişkin farklı alanların karşılaştırılmalı analizi; tasarımın ekonomi politiği; sosyal inovasyon için tasarıma dair sorunlar; toplumsal eleştiri olarak tasarım gibi konuları içerir.
DIS 502-Bilgi Üretiminin Toplumsal Teorileri: Bu ders bilgi üretme sürecini tarihsel ve toplumsal bağlamında analiz eder. Ders, disiplinlerin oluşumu, bilimsel bilginin ortaya çıkışı, bilgi üretiminin sosyal yönleri, sınır çalışmaları, bilim, toplum ve teknoloji çalışmaları gibi konuları içerir.
DIS 505-Akademik Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği: Bu ders araştırma yöntemleri ve teknikleri, etik ve eleştirel bakış açısına dayalı bir araştırma anlayışı üzerine konuları içerir. Araştırma tasarımında kantitatif, kalitatif ve/veya karma yöntemlere dayalı yaklaşımlara yer veriri.
DIS 511-Tipografik Diyaloglar: Kent, Kültür, Dil: Bu ders, kenti bir araştırma sahası olarak tanımlayarak tipografik dili ve onu oluşturan kültürel, toplumsal ve politik dinamikleri ele alır. Dilin bedene bürünerek somutlaştığı bir mecra olan tipografide bir yandan tipografik yüzeylerin arkasındaki alışkanlıkları, varsayımları, görenekleri açığa çıkarırken, bir yandan da bunları problem oluşturmak ve tipografik gereçlerle serbestçe deneyler gerçekleştirmek için yaratıcı fırsatlar olarak değerlendirir. Tipografinin sadece deneyimlenen sosyal alanla değil, daha geniş ölçekte dil ve kültürle ilişkisini de kavrayarak, tipografik leksikon ve gramerle bir diyalog oluşturmaya, tipografik iletişimin işleyişini kavramaya ve sunduğu diğer olanakları tartışılır.
DIS 513-Tasarım Aracılığıyla Inovasyon: Bu ders, tasarım yöntemleri yoluyla inovasyon yapmak üzerinedir. Dersin konuları arasında inovasyonun tarih, sanat, ilke ve tasarım pratikleri; 1960’dan günümüze kadar gelen inovasyon yöntemleri ve eleştirisi; inovasyon konusunda bütünleşmiş, modern ve duyarlı bir alt yapı oluşturma bulunur.
DIS 514-Tasarım ve Tasarlamanın Sosyolojisi: Eleştirel Bir Giriş: Bu derste tasarım ve tasarlama eylemi karmaşık sosyal olgular olarak ele alınmaktadır. Sosyoloji genel olarak tasarım olgusuna karşı ilgisizdir. Bu bağlamda ders tasarım araştırmaları, bilim ve teknoloji çalışmaları ve sosyolojiden alınmış teorilere yer verir.
DIS 515-Güncel Sanatta Film, Video ve Fotoğraf: Bu derste tarihsel, dil, gelişim tarihsel bağlar teknikler açısından sinema ve yeni medya alanlarında paralellikler, teknik olarak üretilen imge ve biçimleri, yatay ve düşey ve doğrusal ve doğrusal olmayan yapılar, hikayelendirme ve etkileşim konuları üzerinden çağdaş sanat çalışmaları ve araçları gibi konular ele alır.
DIS 516-Görme Biçimleri: Bu ders farklı medyalar aracılığıyla yapılan materyal analizi üzerinden görsel iletişimin önemi ve etkisini inceleyecektir. Ders görsel materyali görme ve okuma konusunun yanı sıra modern medyanın gelişiminin toplum ve kültür üzerine olan etkisi gibi konuları tartışır.
DIS 517-Tasarım İçin Video Eskizleme: Bu ders, tasarım için klasik eskizleme yöntemlerine alternatif olarak video eskizleme yönteminin öğrenilmesi ve doğru kullanımını ele alır. Ders kullanıcı etkileşiminin ağırlıkta olduğu belirli tasarım problemleri, video eskizleme yöntemi, kullanıcı odaklı tasarım ve eskizleme süreci konularını ele alır.
DIS 518-Tasarım Antropolojisi: Bu ders antropoloji ile tasarım ara kesitindeki konuları ele alır. Ders antropolojinin temel kavramları ve tasarımcıların kültürün şekillenmesindeki rolünü irdeler. Kültürün ürünleri ve ürünlerin günlük yaşamı nasıl etkilediği tarihsel ve çağdaş vaka incelemeleri örnekleriyle tartışır.
DIS 519-Tasarım Yönetimi ve Strateji: Ders tasarımı yönetim ve strateji perspektifiyle, yerel ve küresel pazarlardaki rekabetçi rolünü vurgulayarak ele alır.
DIS 520-Marka Etkileşim Stratejisi: Bu ders kullanıcı, kullanıcı deneyimi, ürün, marka, strateji ve tasarım arasındaki bağlantıları içeren konuları ele alır.
DIS 521-Kentsel Anlatılar ve Mekansal İletişim: Bu ders, kentin ne olduğuna ve kamusal alandaki etkileşimler üzerinden nasıl işlev gördüğüne ilişkin konuları ele alır. Ders simgesel düzen içerisinde organize edebilmek için anlatıların oluşturulması, yeniden şekillenen kent tipi, gelişen teknolojiler gibi konuları tartışır.
DIS 522-Periferide Tasarımın Ekonomi Politiği: Ders, endüstriyel tasarımı sanayi kapitalizminin bir işlevi olarak yorumlayan konuları ele alır. Vaka analizleri ve teorik okumalar aracılığıyla, endüstriyel tasarım küresel rekabet içinde merkez-çevre tartışmaları bağlamında irdelenir.
DIS 523-Etkileşim Tasarımı için Kavramlar ve Metotlar: Bu ders etkileşim tasarımı konusunda temel kavramları ve metotları ele alır. Bu çerçevede, ders etkileşim tasarımının çoklu temelleri, endüstriyel tasarımla bağlantılı olarak etkileşim kavramı, insan-bilgisayar etkileşimi alanı ve etkileşim tasarımının ilişkisi, tasarım sürecinde kullanılan kullanıcı araştırmaları, kâğıt prototipleme gibi araştırma yöntemleri ve araçları, arayüzler, kullanıcı dostu olma gibi etkileşim tasarımı ile ilişkili terimler, tasarımın ve tasarımcının değişen rolü gibi konuları inceler.
DIS 524-Sosyal Girişimcilik, Sosyal İnovasyon ve Sosyal Değişim icin İnovasyon: Bu ders sosyal girişimcilik ve inovasyonun tarihi, teorisi ve dünyadaki sosyal değişim konusu ele alır. Ders dört farklı kısımdan oluşur: 1) sosyal girişimcilik/inovasyona giriş, 2) sosyal girişim ve inovasyon yönetimi;3) sosyal girişimcilik/inovasyonun, topluma etkisinin ölçülmesi, 4) sosyal girişimciliğin uygulanma alanlarının irdelemesi.
DIS 525-Tasarım Araştırmalarında Praksis: Bu ders, akademi ve endüstride kullanılan pratiğe dayalı tasarım araştırması metotlarını içerir.
DIS 526-Tasarım Araştırması Pratiği: Bu ders, ileri nitel ve nicel tasarım araştırma yöntemlerini uygulamalı bir şekilde anlatacak konuları içerir.
DIS 527-Disiplinlerarası Tasarım Laboratuvarı: Disiplinler arası çalışmalar yenilikçi fikirler ve çözümler geliştirmek için bir araç olarak görülmektedir. Bu sebeple disiplinler arası çalışmaya çağdaş tasarım uygulamalarında artan miktarda yer verilmektedir. Disiplinler arası ekiplerde bilgi paylaşımı, ekip çalışmasının dinamikleri, tasarım sürecindeki değişimler gibi konular hem akademide hem özel sektörde tartışılmaktadır. Bu gelişmelerden hareketle bu ders tasarım ve disiplinler arası çalışma arakesitini ele almaktadır. Ders sunumları tasarım özelinde disiplinler arası çalışmaları farklı yönleri ile tartışmaya odaklanmaktadır. Derste öğrenciler, proje geliştirme yoluyla disiplinler arası tasarım sürecini uygularlar ve deneyimlerler.
DIS 551- Sergileme Kompleksi: Öğrencilere, sergi, müze ve tasarım eksenini sosyal-tarihsel bir bakış açısı üzerinden ortak bir anlayış kazandırmak.
DIS 552- Maddi Kültürde Nesnelerle Düşünmek: Ders, nesneler dünyasını ve bu nesnelerin kültürü anlamaya nasıl katkıda bulunduğunu inceleyen maddi kültür kavramlarına odaklanır. Ders, tarihsel ve çağdaş vaka çalışmaları yoluyla, şeylerin malzemeleri, önemliliği, failliği, gücü hakkındaki konuları ve kavramları disiplinler arası bir anlayış ile irdeler.
DIS 553- Medya Kuramları: Bu ders, medya ve iletişim teorilerindeki temel gelişmelere, semiyotik, medyoloji, yeni medya, iletişim ağ teorisi ve sayısal kültür hakkındadır. Ders, insan sembol sistemlerinin gelişimi, tüm medyanın birbiri ile karıştığı platformların genişlemesinin etkileri, analog- sayısal ilerlemeler, bilgisayar iletişim ağlarının sahip olduğu büyük veritabanı ve toplu hafızası ve sayısallaştırmanın yeni teknolojileri üzerinden medya içeriklerinin süregelen güncelleştirilmesi konularını kapsar.
DIS 554- Mekansal Etkileşimin Aracıları: Bu ders, farklı medyalar kullanarak ve değişik mekânsal koşullarda bilginin sergilenmesi ve sunumu gibi konuları kapsar. Derste sosyal koşullandırılmış bir çevrede oluşturulan tasarımın dinamikleri ile birlikte kurgulanmış deneyimleme üzerinden inovasyon kavramının temelleri ele alınır.
DIS 555- Bilim, Teknoloji ve Görsellik: Bu ders bilim, teknoloji ve üretilen imgenin karşılıklı ilişkiyi ele alan bu ders, bu kesişimde ortaya çıkan görme/gösterme pratiğinin kültürel ve toplumsal bağlamda kurduğu söylemi inceler. Bu amaçla, bilim ve teknolojinin gerek ürettiği gerek kullandığı imgeler üzerinden kurulan temsil sistemlerini ve imgenin politikasını oluşturan unsurları tarihi bir perspektiften başlayarak, günümüz görsel teknolojilerine uzanan bir yapı içerisinde tartışır.
DIS 556- Hizmet Tasarımı Teorileri: Bu ders hizmet tasarımı ile ilişkili teoriler ve bu alandaki yaklaşımları kapsar. Derste, üretime dayalı endüstriden deneyim ve hizmet tabanlı ekonomilere geçiş, bu kapsamda tasarımın ve tasarımcının değişen rolü, hizmet tasarımının bir disiplin ve uzmanlık alanı olarak yayılması, etkileşim serileri olarak hizmetler, hizmet deneyimlerinin prototiplenmesi, hizmet tasarımı ve organizasyonel değişim, hizmet tasarımı ve sosyal inovasyon, hizmet tasarımında karmaşık problemler, hizmet tasarımı araştırmaları için gelecek senaryoları gibi konular ele alınır.
DIS 557- Tasarım Araştırmalarında İstatistik: Bu ders temel istatistik kavramlarını özetleyerek nicel araştırma mantığına bir giriş üzerinedir. Bu bağlamda olasılık, veri tipleri, ampirik dağılımlar, kovaryans, korelasyon, regresyon, örneklem ve örneklem dağılımları gibi konular ele alınır.
DIS 558- Film Teorileri: Bu ders sinemanın bir medya olarak anlaşılması ve değerlendirilebilmesi için, tarihsel gelişimi üzerinden farklı film teorilerine ilişkin tartışmalara hakkındadır. Her teori hem kendi temel tanımları ve koşulları üzerinden hem de zaman içerisindeki gelişime bağlı değişimleri üzerinden ele alınır. Dersi bilgileri örnek filmlerden seçilecek kareler üzerinden ve bir filmi farklı yöntemlerle yapı bozum edebilme ve değişik sinematik tekniklerin/uygulamaların kullanımı ile destekler.
DIS 559- Tasarımın Eleştirel Tarihi: Bu ders, tasarım eleştirisini toplumsal-tarihsel bağlamı içerisinde teorik ve pratik bilgi aracılığıyla ele alır. Ders tarihin belli dönemlerinde, tasarım objesinin ortaya çıkışında etken olan tarihsel, teknolojik, estetik, felsefik, ekonomik ve siyasi bağlamlar ele alır. Ders, karşılaştırmalı yöntemler ve içerik analizleri tasarım tarihinin eleştirel olarak incelenmesine katkıda bulunur.
DIS 560- Bağımsız Çalışma: Bu dersin tasarımı, dersi verecek öğretim üyesi tarafından belirlenir. Bu ders sabit bir içeriğe sahip olmayıp daha çok, öğrenci, öğretim üyesi ile koordinasyon halinde, araştıracağı konuları net olarak belirler (örn. kavramlar, alanlar, kuramlar, yöntemler). Öğrenci daha sonra hangi konuları nasıl araştıracağını ve bu araştırma konularının nasıl kullanılacağını açıkladığı bir çalışma planı hazırlar. Bu çalışma planının dersin başlangıcından önce öğretim üyesi tarafından onaylanması gerekir.
DIS 561- Tasarımda Özel Konular: Bu ders tasarımın çeşitli konularına dair güncel tartışmaları ve yükselen alanları kapsar. Ders, tartışma, sunum ve alandan konuşmacıların yapacağı seminerleri içerir.
DIS 562- Bilim, Teknoloji ve Toplum Alanında Konular: Bu ders, Bilim, Teknoloji ve Toplum alanındaki güncel tartışmalara ve bu alana dair belirli içeriklere (teori, yöntem, konular gibi) odaklanır. Ders, öğrencilerin araştırma alanlarına göre öğretim üyesi tarafından belirlenecek belirli konuların üzerinde durulduğu modüllerden oluşur.
DIS 565- Zanaat Tarihi: Bu ders, karşılaştırmalı tarihsel bir perspektif ile şehir sakinlerinin ve esnafın zanaat üretimi, erken-modern dönem odaklı olarak ele alır. Ana hatlarıyla tematik ve bir ölçüde kronolojik bir yaklaşımla ele alınan teorik tartışmalar dersin temelini oluşturur. Bu temalar arasında esnaf ve zanaatkar üretim yöntemleri; erken modern dönemde emeğe verilen değer, arzu nesneleri; yeni oluşan şehirli sınıfların üretim ve tüketim kalıplarına etkileri sayılabilir. “Doğu” ve “batı” zanaatkarlarının karşılaştırılması gibi temalar çerçevesinde, tercüme edilmiş birinci el kaynakları inceleme fırsatı da değerlendirilir.
DIS 566- Gıda ve Tüketici Davranışları: Ders, pazardaki davranışı açıklamak için çeşitli sosyal bilimleri gıda bilimiyle birleştiren disiplinler arası bir yaklaşımla incelenebilen tüketici davranışı dünyası konusunu kapsar. Derste algıların, öğrenmenin, hafızanın, kişiliğin ve tutumların gıda tüketim davranışını nasıl etkilediği, tüketimin yaşam döngüsü boyunca nasıl değiştiği, kültürel ve alt kültürel etkilerin tüketiciler üzerinde ne kadar güçlü olduğu tartışılır. Ders ayrıca tüketicilerin ihtiyaç duyduğu ve istediği konuları, tüketicilerin neyi ve ne zaman satın alacaklarına nasıl karar verdiklerini ve tüketicilerin gıda ve gıda ile ilgili kararlarından memnun olup olmayacakları konularını da ele alır.
DIS 567- Yemek Kültürü ve Tarihi: Bu ders, gıda ve diyet tarihini uluslararası bir perspektifte ele alır; Yakın Doğu, Avrupa ve Asya'da tarih öncesi/Neolitik çağlardan günümüze kadar gıdaların kökenleri, seçim ve dönüşüm süreçleri ve ayrıca evsel ve ticari bağlamda hazırlanma, servis edilme ve tüketilme biçimleri. Derste, yemek kültürleri ve teknolojilerinin maddi kültür - kaplar, tavalar ve gereçler aracılığıyla birlikte evrimi; erken modern çağdan bu yana Kolomb'un yolculuklarını takiben gıdaların ve gıda teknolojilerinin uluslararası mübadelesi ve yayılması incelenir.
DIS 568- Duyusal Analiz ve Gıda Ürünü Geliştirme: Bu ders, duyusal analizin temelleri, yeni ürün geliştirmede gerekli olan duyusal testlerin tasarımı ve verilerin analizi konularını içerir. Öğrencilerden bir ürün geliştirme projesi hazırlamaları, ilgili duyusal testleri uygulamaları ve yeni ürün geliştirme için gerekli uygun yöntemleri kullanmaları beklenir.
DIS 569- Yemek Çalışmaları: Çok-Metotlu ve Disiplinlerarası Yaklaşımlar: Bu ders, gıda çalışmaları alanını ve gıda üzerine disiplinler arası, çok yöntemli araştırma yapma mekaniğini ele alır. Sosyal bilimlerde yaygın olarak kullanılan farklı kavramların (yemek tabuları, yemek yolları, göç, rekabet, güç ve direniş, devlet oluşumu, sınıf, habitus, üretim tarzı ve üretim ilişkileri, yönetimsellik vb.) keşfedilir. Derste, gıdanın toplumsal ve ekonomik ilişkilerdeki rolü belirlenmekte, gıda tüketiminin ve hazırlanmasının çeşitli anlam oluşturma mekanizmaları (kültür) tarafından nasıl şekillendirildiği incelenmekte, küresel kapitalizm ve serbest piyasa ekonomisinin çağdaş gıda üretimi, tedariki ve sunumuna nasıl şekil verdiği incelenmektedir. tüketim pratikleri incelenir. Ders aynı zamanda gıda ve tarım karşısında hem yöneten-düzenleyici hem de ekonomik bir aktör olarak devletin önemini de kapsar.
DIS 570- Politik Ekoloji: Derste politik ekoloji alanındaki temel tartışmalar incelenir. Bunlar doğa kavramına farklıyaklaşımlar (Maksist, tekno-bilimsel, tarihsel, kültürel, sosyal inşacı), metabolik yarılma kavramı ve eleştirileri, doğa-kültür tartışmaları, liberal ve Marksist kalkınmacılığın ekolojik eleştirileri, Koyu Yeşil ve Açık Yeşil çevrecilik ve çevresel tarihten örneklerdir.
DIS 571- Kültürel Bağlamda Nitel Araştırma: Bu derste tanıtılacak metotlar etnografi ve katılımcı gözlemcilik, yarı-yapılandırılmış ve yapılandırılmış mülakat, söylem analizi, tarihsel metotlar, odak grup çalışmaları ve vaka analizidir. Derste tanıtılacak metodolojik tartışmalar tekrarlanabilirlik, geçerlilik, genellenirlik, feminist kritikler, iktidar-bilgi, madun ve tekno-bilimsel tartışmalardır.
DIS 573- İşbirlikçi Etkileşim Tasarımı: Bu ders işbirlikçi etkileşim tasarımının temel yönlerini kapsar. Öğrencilerden yeni ortaya çıkan etkileşimli teknolojilerin kullanılabilirliğini değerlendirmeleri ve bu teknolojilerin aracılık ettiği farklı işbirlikçi etkileşim türleri geliştirmeleri beklenir.
DIS 574- Kent Filmlerinde Mekan Kurgusu: Bu ders; filmlerde mekanların nasıl yorumlandığını, nasıl kurguladığını ve yeniden yapılandırıldığını keşfetmeyi amaçlamaktadır.
DIS 575- Belgesel Sinemada Beden: Bu ders beden siyaseti, belgesel çalışmalar, feminist çalışmaları ve belgesel film pratiğine dair literatür üzerinden insan bedeninin belgesellerde nasıl temsil edildiğini inceler. Bedenin temsili sadece bedenin fizikselliğine değil, aynı zamanda kültürel, coğrafi, siyasi ve dini referanslarına da işaret eder. Bu ders, bedenin temsil ve görünürlüğünü tartışan sanatsal ve estetik biçimleri araştırır.
DIS 576- Değere Duyarlı Tasarım: Değere Duyarlı Tasarım insani değerleri tasarım sürecine ilişkin ilkeler ile açıklayan ve irdeleyen bir teorik yaklaşımdır. Bu ders öğrencilere Değere Duyarlı Tasarım yaklaşımını prensipleri ve yöntemleri ile tanıtır. Bu derste öğrenciler çeşitli teknoloji tasarım örneklerinin etkilerini eleştirel bir yaklaşımla irdeleyip, farklı paydaşlarınperspektifinden olası gelecek senaryoları kurgulayarak tasarım sürecinde değerlerin rolünü ve alınması gereken sorumlulukları tartışır.
DIS 577- İnsan-Biligisayar Etkileşim Tasarımında Kuram ve Yöntemler: Disiplinlerarası bir araştırma alanı olarak İnsan-Bilgisayar Etkileşimi (HCI), teknoloji tasarımında insanların ihtiyaçları, gereksinimleri ve değerleri hakkında farkındalık yaratmak ve onları ilgili araştırma ve endüstriye dahil etmek için kurulmuştur. Proje tabanlı kurs, öğrencilerin tasarım süreçlerine (yani, tasarımın fikir oluşturma, değerlendirme aşamaları) en az dört kişiyi dahil etmelerini gerektirir. Bu derste öğrenciler, teorileri (ör. yapılandırmacılık, değere duyarlı tasarım vb.) yansıtıcı tasarım uygulamalarıyla birleştirerek HCI'da yer alan bir etkileşim tasarımı araştırma projesi yürütürler. Projenin ana çıktısı, insanların ilgi alanları, ihtiyaçları veya değerleri hakkındaki ampirik verilerden türetilen bir tasarım çözümü için kavram kanıtı geliştirmektir.
DIS 578- Tasarım Kültürü: Bu derste tasarım ürünleri ile onların şekil alma, işlevlenme, yeniden üretilme ve dolayıma girme süreçlerinde rol alan muhtelif aktörlerin oluşturduğu ağlar incelenir. Ders, tasarım ve kültür alanının bir akademik bilgi alanı olarak tariflenmesine yönelik kuramsal ve metodolojik bir çerçeve ile birlikte, tasarımın kültürel ve ekonomik bağlamı olarak tüketim toplumu, “tasarımcı kültürü” ve kültürel aracılar olarak tasarımcılar, tasarım kültürlerine ev sahipliği yapan ulusal yapılar ve uluslaraşırı ağ örgüleri ve güncel sosyopolitik ajandaların ve beğeni rejimlerinin tasarım kültüründeki yansımaları gibi konuları içerir.
DIS 579- Modernite ve Mekânsal Tasarım: Bu ders, mekânsal tasarıma odaklanarak yirminci yüzyılın ilk üç çeyreğindeki çeşitli modernite biçimlerini tartışır. Mekânın sosyo-kültürel bağlamı dersin nüvesini oluşturmaktadır.
DIS 580- Tarihsel Bakış Açısıyla Zanaat ve Zanaatkarlık: Bu ders, modern dönem vurgusuyla şehirli esnafın zanaat üretimi tarihini kapsar. Derse dahil olan konular arasında bir kavram olarak iş; çıraklık ve ustalık yolunda yetkinlik eğitimi; zanaatkarların ahlaki değerleri ve geleneksel zanaat toplulukları üzerinde inovasyonun etkisi bulunur. Türkiye’de zanaat üretiminin yerleşikliğini göz önüne alarak derste zanaatkarlık ve tasarım ilişkisi, yerelden küresele ürünler ele alınır. Sınıf tartışmalarının yanı sıra öğrenciler, birer zanaatkarlık, girişimcilik ve topluluk ekosistemi olarak geleneksel çarşılara saha araştırmasına giderler.
DIS 581- Erken Modern Dönemde Teknoloji: Dersin konuları arasında erken modern dönemde arasında kağıt, elyazması ve matbu kitap üretimi (parşömenden erken matbaa kapitalizmine geçiş), sanat ve mimari tasarımlar ve teknolojilerin transferi, Rönesans sanatı ve perspektif ve yağlı boyanın gelişimi, haritacılık, denizcilikte yeni teknolojiler ve global ticaret yolları, savaş teknolojileri ve savaş aletleri ile ilgili gelişmeler, kale mimarisi, bağlantılı tıp tarihi, toksikoloji ve Paraselsus’un yeni tıbbının gelişimi, botani ve tarımda yeni teknolojiler yer alır.
DIS 582- Eleştiriyi Tasarlamak: Ders sırasıyla Frankfurt Okulu ve post yapısalcı eleştiri incelemesiyle eleştirinin teorisi konusunu ele alır. Eleştiri kavramının sosyoloji ve felsefe alanındaki bu tarihsel geçmişi üzerine derste, öğrencilerin eleştirel bir duruş sergileyebilmeleri ve kendi metodolojik eleştirilerini kurabilmeleri için tasarım eleştirisi yöntemleri üzerinde durulur.
DIS 583- Çok Kültürlülüğün Kent Kültürüne Etkileri: Bu ders, Osmanlı İmparatorluğu'nun son yıllarında ve Türkiye Cumhuriyeti'nin ilk yıllarında (1830'lar-1930'lar) Türk toplumunu karakterize eden çok kültürlü ve kozmopolit yönlerininin incelenmesini kapsar. Derste, azınlıklar ve Levantenlerin sağladığı önemli katkıları göz önünde bulundurarak, İstanbul, İzmir ve Ankara gibi modern şehirlerin oluşumunu tanımlayan mimarlık ve şehir planlamasıyla ilgili kültürel süreçleri ve tarihsel arka planı incelenir.
DIS 584- Türkiye’de Modern Görselliğin Oluşumu: Bu ders, geç Osmanlı ve erken Cumhuriyet dönemleri arasında gündelik hayatta yaşanan dönüşümlere paralel olarak görselliğin oluşumuna odaklanır. Görsel medya, temsil ve kent kültürü bağlamında görme pratiği çevresinde şekillenen sorunlar görsel metodolojiler aracılığıyla ele alır. Görmenin politikası ile dönemin siyasi, ekonomik, sosyal, teknolojik ve sanatsal dönüşümlerinin karşılıklı olarak birbirlerini nasıl şekillendirildiğini anlamaya ve aralarındaki ilişkileri sorunsallaştırmaya yönelik tartışmaları kapsar. Ders, modernliğin teşekkülü ile görsel iletişim nesneleri ve pratikleri arasında yeni bağlantılar kurarak, Türkiye tasarım tarihine yeni görüş açıları kazandırır.
DIS 623- Tasarım Araştırmalarında Doğa Temelli Yaklaşımlar: Ders, tasarım araştırmalarında doğa temelli yaklaşımları tanımlayarak başlar. Tasarım alanlarında ve farklı disiplinlerde yapılmış doğa temelli araştırmaların teknoloji ve toplum bağlamında sonuçlarını tartışarak devam eder. Ekoloji odaklı ve insandan öte yaklaşımlarını tanıtır. Öğrencilerden tasarımda doğanın sürdürülebilirliği, dayanıklılığı, yenilenebilirliği ve yeniden oluşumu kavramlarına yönelik bir araştırma sorusu oluşturmaları bekler. Öğrenciler, geliştirdikleri araştırma sorusu doğrultusunda deneysel bir ön çalışma yapar, çalışma sonuçlarını raporlar ve sunar.
DIS 624- Ürün ve Hizmet Deneyimi için Tasarım Stüdyosu: Ders, proje tabanlı öğrenme bağlamında dijital ürün ve hizmetler için kullanıcı deneyimi tasarımının ilke ve yöntemlerini kapsar. Eğitmen(ler), eleştiri oturumları ve jüri değerlendirmeleriyle proje tabanlı öğrenmeyi destekler, ayrıca öğrencileri literatürdeki güncel kaynaklara yönlendirir. Ders projesi, bir tasarım probleminin kullanıcı araştırmasına dayalı olarak tanımlanmasıyla başlar, tasarım önerisi yapılması, prototiplerin geliştirilmesi ve son olarak prototiplerin ampirik olarak değerlendirilmesiyle devam eder. Öğrencilerden belirli bir proje için gerekli araştırma ve tasarım faaliyetlerini formüle etmek ve yürütmek için literatürdeki bilgileri sentezlemeleri beklenecektir. Öğrencilerin, araştırma sorusu formüle etmeleri, bir araştırma protokolü geliştirmeleri, veri toplayıp analiz etmeleri ve sonuçları insan merkezli, uygulanabilir tasarımlara dönüştürmeleri beklenir.
DIS 625- Tarihyazımının Kuramsal Sorunları: Bu ders tasarım, mimarlık ve sanatta tarih yazımının tarihsel ve eleştirel bir analizini yapmayı amaçlamaktadır. İki ana konuya odaklanmaktadır: Birincisi, özerk bir disiplin olarak tarih yazımına yönelik yaklaşımlar; ikincisi ise, tarihin alt alanları ile genel tarih arasındaki ayrımı sorunsallaştıran yaklaşımlar.
DIS 626- Eleştirel Üretim: Eleştirel üretim, kültürel ve eleştirsel söylem oluşturmak için eleştirel düşünme ile fiziksel üretme arasındaki kesişimleri araştıran bir dijital beşeri bilimler kavramıdır. Her ders, teorik okumaların tartışılması ve üretim yönetmlerinin deneyimlenmesi (elektronik, kodlama, katmanlı üretim, dikiş vb.) olarak ikiye bölünmüştür. Bu ders sırasında öğrenciler dijital beşeri bilimler, eleştirsel medya çalışmaları ve feminist çalışmaları literatürünü okur ve bunlara eleştirsel üretim yöntemleri ve stratejileri ile katkıda bulunur.